5. Chili - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Marijke Feijter - WaarBenJij.nu 5. Chili - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Marijke Feijter - WaarBenJij.nu

5. Chili

Blijf op de hoogte en volg Marijke

10 September 2019 | Chili, Puerto Natales

Het landschap verandert intussen van bergen naar kale vlakten met heuvels, pollen gras en her en der een soort alpaca, vogel, een handjevol schapen, koeien of paarden en weer terug naar bergen. Eigenlijk zover je kunt kijken. Naarmate we meer richting Puerto Natales rijden ook bomen, met mos in de vorm van pompoenen, net of ze alvast versierd zijn voor Kerst.
In Nationaal Park Torres del Paine kun je vanaf oktober een 5-daagse trekking doen met volle bepakking, maar vanwege het laagseizoen zijn er diverse dagtrekkings te doen. En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zoveel zin had in lopen met volle bepakking... Op de planning staat de dagtrekking naar het uitkijkpunt van de Torres del Paine. Een deel is vrij pittig omhoog en het is ook nog glad op delen van het pad, omdat de sneeuw aan het dooien is. Eenmaal boven blijken de Torres, torens, gehuld in mist. Wachten helpt niet, dus we gaan weer naar beneden. Eenmaal halverwege de terugweg breekt de lucht open en laten de Torres zich zien.
De dag erna met blauwe lucht, zon en een enkele wolk de luie tour per busje met stops op alle uitzichtpunten. Kunnen mijn spieren even bijkomen. Ik heb bijna geen woorden meer voor al het natuurschoon hier en besluit de Nederlandse vertaling van de uitspraak van Mary Poppins te gebruiken: het is hier supercrimifantaweldigeindefabelozig!
Of, het origineel: supercalifragilisticexpialidocious. 'Wat je zegt wanneer je niet meer weet wat te zeggen.' Of: 'Als je nou van iets wil zeggen dat het alles staat, is dit het woord dat niet in de woordenboeken staat.'

• 10 September 2019 - 08:02

Ina:

Wat gaaf dat je er twee keer van kon genieten.

• 11 September 2019 - 14:41

Kristel:

Oh... heerlijk jouw gevoel voor taal! En zo passend.