6. Bolzano - Reisverslag uit Bozen, Italië van Marijke Feijter - WaarBenJij.nu 6. Bolzano - Reisverslag uit Bozen, Italië van Marijke Feijter - WaarBenJij.nu

6. Bolzano

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

12 September 2024 | Italië, Bozen

Een druilerige dag maakt dat we met de bus naar Bolzano gaan. Dankbaar gebruik makend van de pas voor het openbaar vervoer die we gratis bij het hotel kregen. Op naar Ötzi de ijsman en de Erdpiramiden.

Het museum voor archeologie vertelt het verhaal van Ötzi en we kunnen hemzelf ook bewonderen. Ondanks dat er het vermoeden is dat hij vermoord is, voelt het voor mij een beetje als grafschennis dat iedereen die wil een blik kan werpen. Volgens mij lag hij daar prima onder het ijs in de bergen…

Vervolgens met de kabelbaan naar Renon, als het mooi weer was geweest vast met mooi uitzicht. Wij zien weinig en op een gegeven moment niks meer. Alleen maar wit. Blijken we dwars door een wolk te gaan! Eenmaal boven even overstappen op een schattig boemeltreintje uit 1907 en even later zijn we in Klobenstein. Even lunchen met pasta (daar kan ik best aan wennen!) en we gaan op weg naar de piramiden. Eenmaal aangekomen zijn we best wel een beetje onder de indruk. Interessant fenomeen! De stenen op de toppen lagen ooit diep verzonken in de klei. In de loop van de tijd spoelde de regen steeds meer klei weg. De klei onder de stenen bleef grotendeels beschermd en zo rezen de piramides langzaam uit de grond. Dit proces kan wel duizenden jaren duren, maar kan ook zo weer voorbij zijn. Zodra de deksteen valt is de klei weerloos tegen de regen. Maar wanneer de ene piramide door dit proces verdwijnt, komt iets verderop de volgende weer tot leven. Zo blijven de piramides altijd in beweging.