22. Brunei - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van Marijke Feijter - WaarBenJij.nu 22. Brunei - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van Marijke Feijter - WaarBenJij.nu

22. Brunei

Blijf op de hoogte en volg Marijke

26 November 2017 | Brunei, Bandar Seri Begawan

Een land dat niet per se op mijn lijstje stond, maar waar ik al reizende terecht kwam. Er wordt hier veel geld verdiend met olie en brandstof is zelfs goedkoper dan water. Er wonen minder dan 400.000 mensen, maar er zijn meer dan 1 miljoen auto's. De overheid betaalt de gezondheidszorg en studies vrijwel volledig en je kunt een rentevrije lening krijgen voor huisvesting. 30% van de oppervlakte is maar bewoond en de rest is regenwoud. Het wordt geregeerd door een sultan en de beste man weet wat hij verwacht van zijn volk. Op het invoeren van drugs staat de doodstraf. Alcohol is voor de inwoners verboden. Als toerist mag je een paar flessen wijn en een bepaald aantal blikken bier invoeren, maar dat is zo'n gedoe dat niet veel mensen het doen. Het is er streng Islamitisch en tijdens de Ramadan is eten, drinken en roken illegaal tot zonsondergang. Als toerist kun je dan alleen eten afhalen en opeten in je hotel.
Als vrouw voel ik me een beetje beklemd. Ik moet mijn schouders en knieën bedekken, wat inhoudt dat ik een lange broek en shirt draag, terwijl het eigenlijk weer is voor koelere kleding. Er is een zwembad, maar daar mag ik alleen in als ik met kleding aan zwem. Er wordt keer op keer aan me gevraagd of ik alleen ben. Gelukkig kan ik antwoorden dat ik met Dario reis, hem ontmoette ik in Maleisië en we besloten een paar dagen samen op te trekken.
Hier tegenover staat dat de sultan regelmatig in het openbaar verschijnt en je hebt dan de mogelijkheid om een selfie met hem te maken. Toen ik in Brunei was, werd er een regatta gehouden. De sultan was ook aanwezig en liep al handenschuddend en lachend door de menigte. Totdat hij Dario en mij ontdekte, zich omdraaide, ons ook de hand schudde en vroeg waar we vandaan kwamen. Ik heb gewoon de sultan de hand geschud! Dat is in Nederland toch wat minder makkelijk. Stel je voor; een selfie met Willem-Alexander!
Brunei was interessant om een paar dagen te zijn met zijn ongerepte regenwoud, enorme moskeeën en de sultan. Nu is het genoeg geweest, morgen ga ik weer verder naar een ander deel van Maleisië.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijke

Spraakwaterval op reis!

Actief sinds 10 Dec. 2015
Verslag gelezen: 1735
Totaal aantal bezoekers 123779

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2020 - 25 September 2020

Roadtrip Nederland

31 Augustus 2019 - 27 September 2019

Patagonië 2019

29 September 2017 - 30 December 2017

Zuid-Oost Azië

19 December 2015 - 16 Januari 2016

Kia Ora!

Landen bezocht: